Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

ERÚ: Prodej klientů s nevrácenými přeplatky: Pohledávky je třeba vymáhat po novém dodavateli

| zdroj: ERÚ0

electricity-meter-96863_960_722.jpg
zdroj: Královéhradecký kraj

Už od loňského roku se na Energetický regulační úřad (ERÚ) denně obracejí spotřebitelé, kterým dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. V posledních měsících pak výrazně přibylo situací, kdy je tito obchodníci převedli na jiného dodavatele v rámci tzv. prodeje závodu. ERÚ připomíná, že v takovém případě kupující přebírá všechny smluvní závazky, a přeplatky je tudíž nutné vymáhat po něm.

Prodej závodu (případně jeho části) jinému dodavateli má svá jasně daná pravidla.  V případě prodeje závodu nebo jeho části přecházejí soukromoprávní závazky, vyplývající z uzavřených smluv, v plném rozsahu na nového dodavatele. Mezi závazky, které na sebe nový dodavatel bere, patří i povinnost vrátit přeplatek.

„Bohužel se v těchto případech setkáváme s tím, že nový dodavatel mlží a nabádá spotřebitele, aby o vrácení přeplatku žádali původního dodavatele. Zažili jsme dokonce i situace, kdy nový obchodník nabízel, že se o vymáhání přeplatků postará, když ho k tomu lidé zmocní. Zákon ale hovoří jasně: Nastupující dodavatel přebírá zákazníka i se závazky a přeplatek mu musí vrátit on,“ vysvětluje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, a dodává:

„Pokud by se nový dodavatel této povinnosti bránil, měl by mu zákazník zaslat písemnou výzvu k uhrazení dlužné částky. Když přeplatek stále nevrací, můžeme buď využít tzv. úkon započtení, a dluh si postupně umazávat ze záloh, nebo vymáhat částku soudně, popř. využít mimosoudního řešení sporů u ERÚ. Neuhrazený přeplatek může být zároveň podstatným porušením smlouvy, což nám umožňuje od ní okamžitě odstoupit.“

Problémy s nevrácenými přeplatky se ERÚ zabýval už v loňské tiskové zprávě, kde spotřebitelé najdou podrobné rady, jak v nastalé situaci reagovat. V současnosti se ale problémy znovu množí, drtivá většina aktuálních spotřebitelských podnětů na toto téma se přitom týká jediné společnosti – Virtual Energy, s.r.o., která koupila závod nejprve od společnosti Lidová energie, s.r.o., a podle informací zveřejněných v obchodním rejstříku mělo v posledních dnech k této transakci dojít i se společností ELGAS Energy, s.r.o. 

„Přinejmenším zákazníci Lidové energie mají s nevrácenými přeplatky již zkušenosti. Tato firma dostala za potíže spojené s vyúčtováním od ERÚ vysoké pokuty. Následně jsme jí dokonce zrušili licence na obchod s elektřinou a plynem pro neplnění finančních předpokladů, “ upozorňuje radní Zemanová. 

Podle energetického zákona je přitom možné licenci dodavateli zrušit pouze v krajním případě. U Lidové energie se úřadu podařilo prokázat, že dodavatel přestal splňovat tzv. finanční předpoklady. V minulosti ERÚ nuceně odebral licenci pouze jednomu dalšími dodavateli, společnosti Stabil Energy, která se opakovaně dopouštěla závažných protispotřebitelských praktik.

„Ačkoliv šlo doposud o poměrně výjimečný krok, mohu potvrdit, že v současnosti máme v hledáčku i další licence problémových obchodníků. Zásadní je ale očekávané zpřísnění legislativy. Zatím si totiž problémoví hráči, kterým jsme licence vzali, mohou velmi snadno opatřit nové. A v praxi se to bohužel skutečně děje,“ uzavírá Markéta Zemanová.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
I-tec
SmVaK Ostrava
Energie AG
Den malých obcí
Denios
PSAS
Rema
K-tech Komunální technika
Meva a.s.
EKO-KOM
ČEVAK
Povodí Vltavy
SRVO
Bert
ORGREZ