Poradna_obrazek_canva.png
Katalog odpadů

ERÚ a svazy samospráv zaměřují pomoc na seniory

| zdroj: ERÚ0

plyn2.jpg
zdroj: Ilustrační foto/ Pixabay

Dodavatelé poslední instance stále evidují velké množství tzv. nekontaktních spotřebitelů, kteří zatím nevyvinuli žádnou aktivitu – nebyla jimi doposud zahájena změna dodavatele, a ani nebyla zaplacena listopadová záloha za energii (elektřinu nebo plyn).

Energetický regulační úřad (ERÚ) se proto ve spolupráci se Svazem měst a obcí ČR (SMO ČR) a Sdružením místních samospráv ČR (SMS ČR) zaměřuje právě na nekontaktní spotřebitele, především seniory, kteří se – nikoliv svou vinou – po říjnovém pádu několika dodavatelů energie, například ze skupiny BOHEMIA ENERGY entity s.r.o., ocitli v dočasné – šestiměsíční – záchranné síti dodavatelů poslední instance.

Většina spotřebitelů zažívá přechod k dodavateli poslední instance poprvé v životě a neví si s ní rady, protože se v problematice neorientuje. Vzhledem k nekompletní databázi dodavatelů, kteří ukončili činnost, mohlo podle informací ERÚ dojít také k situaci, kdy spotřebitel nemohl být dodavatelem poslední instance kontaktován, a vůbec tak netuší, že v režimu dodávky poslední instance je.

„Energetický regulační úřad navrhl jednoduchý leták cílený zejména na seniory, kteří si nejsou jistí, zda jsou, nebo nejsou u dodavatele poslední instance. Leták jim pomůže dvěma jednoduchými způsoby ověřit, zda se jich daná situace týká, a pokud ano, nabízí jim možnosti řešení a informaci, kam se obrátit o pomoc," sdělila Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.

Aby byla letákem nabízená pomoc efektivní, připravil ERÚ stručný manuál pro pracovníky samospráv, ale i všech dalších zástupců organizací, které se do přímé pomoci spotřebitelům průběžně zapojují. Představitelé SMO ČR a SMS ČR se s ERÚ v rámci společných jednání dohodli na sdílení letáku a manuálu všem místním samosprávám i dalším subjektům, které jsou schopni oslovit.

„Leták je první fáze kampaně. Jde o to zjistit, zda jsem u dodavatele poslední instance a vyřešit platby záloh. Leták také pomůže najít pomoc v místě bydliště. První fází provází také manuál pro ty, co mohou spotřebitelům pomoci. Manuál zahrnuje i fázi druhou, tou je změna dodavatele. V režimu dodávky poslední instance může být spotřebitel pouze po dobu šesti měsíců, proto je nutné dodavatele, nebo produkt změnit. S ohledem na aktuálně vysoké ceny je třeba změnu realizovat co nejdříve," vysvětlila Martina Krčová, členka Rady ERÚ.

ERÚ v prosinci chystá dvě školení pro zástupce místních samospráv a dalších organizací, které pomáhají spotřebitelům, kde budou jednotlivé body manuálu představeny v širších souvislostech a zástupci ERÚ budou také odpovídat na otázky „z terénu".

„Ne každý se má se svými problémy na koho obrátit. Z tohoto důvodu využijeme po dohodě s Energetickým regulačním úřadem veškeré naše kanály pro šíření letáku, pro oslovení seniorů, a manuálu, abychom všichni byli schopni poskytnout spotřebitelům pomoc nebo radu," uvedl předseda SMO ČR František Lukl.

„Samozřejmě informační kampaň ERÚ podpoříme a naše členy, zejména menší obce, budeme informovat. Naši krajští manažeři jsou zároveň připraveni zprostředkovat starostům a starostkám další pomoc a informace," řekla Eliška Olšáková, předsedkyně SMS ČR.

Přílohy:

Leták ERÚ pro nekontaktní seniory:

ERÚ - leták - nekontaktní senioři.pdf (106 KB)

Informace a manuál ERÚ pro místní samosprávy:

ERÚ - informace a manuál pro místní samosprávy.pdf (275 KB)

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn
Meva a.s.
Fair Care
Wasten
JRK
SKS
Ecobat
Nadace Partnerství
Adapterra Awards
Teplárna ČB
EkoWATT
Solární asociace
AKU-BAT
Sensoneo
I-tec