Podle inspektorů nebyl dodržen technologický postup zařízení. Dle něho musí být provedena vykládka, vytřídění a nakládka každého vozidla s odpadem přijatým do zařízení. Přijatá auta byla jen zaevidována a zvážena při jejich příjezdu a odjezdu, tedy bez vykládky, nakládky a vytřídění využitelných a nevyužitelných složek odpadu.
V měsíčních přehledech dovozu a zpracování odpadu ze zahraničí v roce 2018, které byly společností Ekoselect a.s. zpracovány a zaslány krajskému úřadu, pak nebyly uváděny bilance vytříděných nevyužitelných složek a jejich další nakládání s nimi, jak je v povolení požadováno.
„Konkrétně jsme například zjistili, že 30. července 2018 bylo do zařízení přijato ze zahraničí (SRN) přes 407 tun odpadu (17 kamiónů). Podle provozního deníku bylo téhož dne odvezeno přes 444 tun odpadu původem ze zahraničí českým odběratelům, z toho ve 14 případech (kamionech) dopravcem ze SRN.
Podle vážních lístků se hmotnost přivezených odpadů v jednotlivých zásilkách konkrétními kamiony vždy přesně rovnala hmotnosti odpadů jednotlivých zásilek stejnými kamiony odvezených. Z jednotlivých vážních lístků a provozního deníku bylo zjištěno, že v drtivé většině byla doba zdržení kamionů v zařízení od jedné do tří minut. Za tuto dobu nemohla být provedena vykládka, vytřídění a nakládka kamionů,“ řekl Pavel Grund, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ústí nad Labem.
Odpady přepravené ze zahraničí přitom byly ze zařízení společnosti Ekoselect a.s. předávány českým odběratelům jako odpad, který vznikl v tomto zařízení, aniž s ním bylo jakýmkoliv způsobem nakládáno (třídění).
Příjemce těchto odpadů pak nebyl seznámen s tím, že se jednalo o odpad přepravený ze zahraničí. Nelze tedy zaručit, že po případném vytřídění využitelných a nevyužitelných složek odpadu u příjemců nedošlo k odstranění části tohoto odpadu na území ČR.
Foto: ČIŽP
Komentáře