Rada města Loun na svém zasedání dne 18. 12. 2017 schválila pořízení elektromobilu jako náhradu za vysloužilý nákladní vůz VW Transporter a po provedeném výběrovém řízení Technická správa města Loun pořídila a uvedla do provozu nový elektromobil kategorie N1 nad 2,5 t značky Alké. „Elektromobil jsme pořídili v roce 2018, v provozu je od 26. 5. 2018,“ upřesňuje Ladislav Čížek, jednatel TS města Loun.
„Vozidlem se provádí svoz odpadků z odpadkových košů. Je využíváno denně, sedm dní v týdnu v letním období a šest dnů v období zimním. V pracovní dny vozidlo najede 70-80 km denně,“ uvádí Ladislav Čížek.
Při zvažování nákupu elektromobilu myslela společnost mimo jiné i na úspory nákladů během celé doby životnosti vozidla. V tomto konkrétním případě vycházely celkové náklady na 1 km o 2,79 Kč méně oproti tradičnímu vozidlu na naftový pohon.
Vedle ekonomického přínosu patří ke kladným stránkám využívání vozidel na elektropohon také čistý a nehlučný provoz. To ocení jak obyvatelé centra města, tak pracovníci technických služeb, protože se nemusí obávat ranních svozů odpadků.
Další nespornou výhodou je jednoduchost a nenáročnost obsluhy oproti konvenčním vozidlům a fakt, že díky své šířce se vůz vejde i do užších uliček.
„Elektromobil byl pořizován formou veřejné soutěže a výběr prováděla komise složená z pracovníků TSML,“ přibližuje detaily Ladislav Čížek, „Hlavními parametry pak byla ekonomika provozu, dojezd, stoupavost vozidla, obsah nakládacího prostoru a hmotnost.“
Technická správa města Loun při nákupu vozidla využila výzvy č. 13 z roku 2016 a dne 20. 3. 2017 podala žádost o podporu ze SFŽP ČR v oblasti alternativních způsobů dopravy. Žádost byla kladně posouzena a dne 1. 6. 2017 vydal ministr životního prostředí rozhodnutí o poskytnutí finančních prostředků ze Státního fondu životního prostředí ČR. „Cena vozidla byla téměř 1,3 mil. Kč bez DPH. Na základě dotačního programu ze Státního fondu životního prostředí jsme na nákup čerpali státní dotaci ve výši 0,5 mil.Kč,“ doplňuje Ladislav Čížek.
Elektromobil nahradil nákladní vozidlo VW Transporter, který společnost využívala k vývozu odpadkových košů o od roku 2004. Životnost vozidla se výrazně krátila a jeho provozování se již nevyplatilo. „Vozidlo na elektřinu, které jsme zakoupili, má své přednosti,“ komentuje spokojenost s vozem Čížek, „jedná se například o absenci exhalací při provozu po městě mezi chodci a malou hlučnost. Záporem je pak menší obsah nákladového prostoru, nižší provozní rychlost a méně pohodlí pro posádku u této značky vozidla.“
Nabíjení vozu je bezproblémové. „Vozidlo je dobíjeno nabíječkou ze sítě. Po skončení směny se zaparkuje v garáži, připojí na nabíječku a ráno vozidlo s dobitými bateriemi vyjíždí na trasu,“ zmiňuje nenáročnost provozu Ladislav Čížek a doplňuje: „ V současné době máme jediný elektromobil, ale chtěli bychom pořídit ještě minimálně jeden.“
Kvalita ovzduší je ovlivňována mnoha faktory. K těm nejzásadnějším patří právě doprava. Město Louny dlouhodobě usiluje o zlepšení kvality ovzduší, protože jeho znečištění se spolupodílí na ovlivnění lidského zdraví. „Ke zlepšení kvality ovzduší ve městě určitě přispěla skutečnost, že městská autobusová doprava je druhým rokem zajišťována vozidly splňujícími normu EURO 6,“ upozorňuje Ingrid Juklová z Městského úřadu Louny.
„V současné době se vedení města zabývá možností měření kvality ovzduší a bude jednat s ČHMÚ o zřízení měřící stanice ve městě Louny,“ přibližuje další plány Ingrid Juklová. Měření poskytne městu možnost přesnějšího posuzování aktuálního stavu kvality ovzduší a zdravotních dopadů s ním souvisejících.
Foto: TS Louny (elektromobil), Wikipedia
Komentáře