Dotace na elektromobily, a nejen na ně, jsou tady

| autor: Hana Tomášková| zdroj: MŽP ČR0

Dotace na elektromobily, a nejen na ně, jsou tady

Kdo a kdy může podat žádost?

O dotace z Národního programu Životní prostředí mohou od 17. února až do 31. října 2020 žádat samosprávy, příspěvkové organizace, výzkumné instituce a nově i veřejné vysoké školy. Podpora alternativních způsobů dopravy je součástí celkové koncepce Ministerstva životního prostředí v oblasti čisté mobility a zlepšování kvality ovzduší. Zatím je díky našim dotacím na českých silnicích o 768 víc vozidel na alternativní pohon, konkrétně 570 elektromobilů, 20 hybridů, 5 plug-in hybridů a 173 vozidel na CNG. Pro obce a města jsou jednoznačně přínosem a ekonomickou úsporou,“ zdůrazňuje ministr životního prostředí Richard Brabec s tím, že snahou rezortu je právě kompenzovat vyšší pořizovací náklady na eko-auta oproti vozidlům na motorovou naftu či benzín.

Podpora i pro nákladní vozy od 3,5 do 12 tun na elektropohon

V čerstvě vyhlášené dotační výzvě byla nově doplněna podpora pro kategorii nákladních vozidel od 3,5 do 12 tuny na elektro pohon s dotací 1 milion korun. „U ostatních kategorií vozů a typů pohonů zůstává podpora stejná jako v minulé výzvě, pohybuje se od 30 tisíc do 1 milionu korun,“ upřesňuje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR s tím, že finanční podpora může dosáhnout až 40 procent celkových výdajů.

„Konkrétně na pořízení malého nákladního auta do 3,5 tuny přispějeme u elektropohonu půl milionu korun, na plug-in hybrid 200 tisíc a v případě CNG 100 tisíc korun. U osobního elektromobilu šplhá příspěvek na čtvrt milion korun, ve verzi plug-in hybridu se pohybuje ve výši 200 tisíc, u hybridu či CNG shodně 50 tisíc korun. Zajímavou částku přispějeme také zájemcům o ekologické užitkové vozy, minibusy či motocykly,“ vypočítává Petr Valdman.

Příspěvek lze získat na čtyři základní typy alternativních pohonů – vozidla na elektropohon, na stlačený zemní plyn (CNG), vozy s plně hybridním pohonem vybavené elektromotorem (hybridy) a plug-in hybridy, tedy vozy s více pohonnými jednotkami, které mají elektrický pohon a lze jej dobíjet z externího zdroje. Dotace lze uplatnit jak na nákup nových vozidel, tak na pronájem vozidel formou operativního leasingu. Spolu s nákupem podpoří rezort i pořízení chytrých dobíjecích stanic pro elektricky poháněná vozidla, tzv. smart wallboxy.

Koupi elektromobilu plánují i Mikulov, Tábor nebo TS Zlín

Koupi nového elektromobilu plánuje například město Mikulov, TS Zlín nebo město Tábor. „Plánujeme jedno vozidlo pro úředníky. Potřebujeme malé pohotovostní vozidlo na krátké vzdálenosti a v nabídce se již objevily vozy, které naše požadavky splňují," říká starosta Mikulova Rostislav Koštial. 

Technické služby Zlín připravují nákup jednoho malého nákladního vozu pro svoz odpadků z košů," upozorňuje Tomáš Melzer, tiskový mluvčí Magistrátu města Zlín, a dodává: Tři dodávkové vozy na elektrický pohon již TS Zlín provozují."

Město Tábor patří do sítě Zdravých měst. Technické služby Tábor mají již třetí komunální elektromobil. Nejnovější má zabudovanou patentovanou nástavbu na ekologickou likvidaci plevele za využití mikrokapének vařící vody o teplotě 120°C," informuje Luboš Dvořák z MÚ Tábor, Vozový park Městského úřadu v Táboře také brzy přivítá elektromobil, bude to na přelomu února a března."



Prostředky rozdělované v dotační výzvě číslo 11/2019 z Národního programu Životní prostředí jsou primárně určeny pro potřeby územně samosprávných celků. O dotaci mohou požádat ale i státní příspěvkové organizace a veřejné výzkumné organizace a zcela nově i veřejné vysoké školy. Žádosti přijímá Státní fond životního prostředí ČR v jednokolové nesoutěžní výzvě od 17. února do 31. října 2020 nebo do vyčerpání alokace. Vozidla pak musí být pořízena nejpozději do konce roku 2021.

„Naším hlavním cílem je snížit zdravotně rizikové emise z dopravy, tedy zejména prachové mikročástice, které představují vážné nebezpečí pro lidské zdraví i životní prostředí,“ uzavírá ministr Richard Brabec.



Foto: ilustrační/ redakce archiv

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Vodárenství
Nadace partnerství
Sovak
Zdravá města
ABPlast
Satturn